Més informació [ Detall d'activitat

 
1000250511   Els fenòmens astronòmics. Petits Talents Científics. Cicle mitjà i superior d'EP
2017-2018   Seminari. Educació Primària
  
   18/10/2017 - 14/2/2018 (20 hores) de 17:30h a 19:30h
   Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació
   Passeig Lluis companys, 23 (Barcelona) 
  
Format   Presencial
Organització   Consorci d'Educació de Barcelona
  
  
  
Inscripció   12/09/2017 - 26/09/2017
  
Descripció i   Metodologia:   El programa Petits talents científics organitza un curs de formació per tal de fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat de primària.
El curs proporciona als centres educatius un seguit de recursos i orientacions pedagògiques que poden ajudar als mestres a implementar metodologies més participatives i creatives a l’aula i que permeten la realització de petits treballs de recerca i de pràctiques experimentals per part dels alumnes.

Com a cloenda del curs se celebrarà un Encontre d’experiències, en el qual l’alumnat participarà en un congrés on exposarà els projectes elaborats, en una mostra de pòsters i un seguit d’activitats científiques.

A més, els centres educatius dels mestres participants poden sol.licitar una xerrada- taller sobre ciència adreçada al Claustre de professorat per compartir la metodologia i els objectius de Petits Talents Científics.


Organitzen: Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi)
Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB)
EduCaixa-Obra Social “la Caixa”

Els docents seran Jordi Marti, Arnau Amat i Victor Grau (professors de didàctica de les ciències de la Universitat de Vic) i Jordi Aloy (científic d’EduCaixa-Obra Social “la Caixa).
  
Objectius   • Fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat de primària.
• Proporcionar als i a les mestres recursos i orientacions pedagògiques per tal que puguin portar la pràctica experimental i la recerca a l’aula.
• Afavorir la programació coordinada entre els docents dels diferents cicles d’un mateix centre educatiu.
• Despertar el interès de l’alumnat per a l’aprenentatge de la ciència. Canviar les idees preconcebudes sobre la ciència i els científics entre els infants.
• Millorar el nivell competencial de l’alumnat d’educació primària en ensenyaments científics.
  
Continguts   El tema central del curs seran els fenòmens astronòmics. L’objectiu és comprendre quins són els conceptes nuclears que cal treballar a l‘aula sobre els moviments de la Terra que expliquen el dia i la nit i les estacions, el sistema solar, el astres (planetes, satèl•lits, asteroides i cometes), el Sol, la complexitat de l’Univers i altres temes relacionats. Es treballaran tant els continguts clau com, sobretot, com transmetre’ls i treballar-los a l’aula amb els alumnes

Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions:

-Sessió 1 (18/10/17) Investigar per comprendre el moviment dels astres. Es presentarà la metodologia d'investigació per modelitzar enfocada a treballar els continguts descrits al currículum de primària sobre astronomia.

-Sessió 2 (8/11/17): Coneixements bàsics d’astronomia per a mestres de primària.
Un científic expert divulgarà les idees bàsiques que necessitaria saber qualsevol mestre de primària sobre el moviment celeste.

-Sessió 3 (22/11/17): Observació i modelització dels fenòmens astronòmics a treballar a primària.
L’objectiu és ajudar al professorat a guiar l’observació i la representació dels moviments dels astres per explicar fenòmens com el dia i la nit, les estacions de l’any i les fases de la lluna.

-Sessió 4 (10/1/18): Observació i modelització de fenòmens òptics de l’atmosfera. L’objectiu és ajudar a comprendre fenòmens òptics atmosfèrics, com ara el color del cel, per tal que els docents puguin investigar-los amb infants de primària.

-Sessió 5 (24/1/18): Revisió de les investigacions. La sessió estarà enfocada a donar suport a les investigacions que s’estiguin portant a terme a les escoles.

-Sessió 6 (14/2/18): Comuniquem i avaluem la nostre investigació. La sessió es desenvoluparà per tal de preparar les presentacions del congrés i com avaluar els aprenentatges al llarg del procés.

El 19 i el 26 d’abril de 2018 es realitzaran els Encontres d’experiències del curs que consistiran en un congrés d’experiències presentades per l’alumnat, una mostra de pòsters elaborats i presentats per l’alumnat i una oferta d’activitats científiques per les escoles participants.
  
Avaluació   Es donaran pautes per avaluar els projectes mitjançant rúbriques, durant les sessions del curs. El professorat participant haurà de documentar la seva activitat a l’aula i aportar evidències dels resultats dels seus alumnes respecte l’elaboració d’un projecte. Per últim, també es valorarà la participació activa del professorat en el curs i el aconseguir una bona participació del seu alumnat en el congrés d’Encontres d’experiències.

Avaluació de procediments:
En acabar el curs s’avaluarà:
• L’adequació curricular dels continguts
• Els experiments i les activitats proposades pel formador
• Els materials i recursos emprats
• Les aptituds del formador
  
Requisits de  certificació   Per obtenir el certificat de l’activitat s’ha de realitzar el 80% d’hores presencials i presentar una experiència realitzada a l’aula amb l’alumnat en el congrés final (“Encontre d’experiències”).
  
Persones  destinatàries   Mestres dels cicles mig i superior de primària de diferents escoles de la ciutat
  
E-mail   bsin@xtec.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dimecres   18/10/2017   1730   1930 
 Sessió 2   dimecres   08/11/2017   1730   1930 
 Sessió 3   dimecres   22/11/2017   1730   1930 
 Sessió 4   dimecres   10/01/2018   1730   1930 
 Sessió 5   dimecres   24/01/2018   1730   1930 
 Sessió 6   dimecres   14/02/2018   1730   1930 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent